به نام خالق كوه
سرپرست: هادی فانی

تعداد كل نفرات: 34 نفر

موقعیت جغرافیایی: خط الراس جنوب روستای شاهكوه پایین گرگان- ارتفاع از سطح دریا 3850 متر

گزارش:

روستای شاهكوه پایین در 65 كیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان واقع شده است. خط الراس شاهکوه به طول تقریبی 15 کیلومتر از شرق به غرب امتداد دارد و در البرز شرقی واقع شده است . البرز شرقی ناحیه بسیار بزرگی را پوشش داده و از قلل بزرگ و مهم این رشته کوه میتوان به قله های شاهوار، چالویی، یزدکی، گاوکشان و کهکشان اشاره کرد. خط الراس شاهکوه در حقیقت مرز بین استانهای گلستان و سمنان می باشد. شمال آن جز منطقه حفاظت شده جهان نما به شمار می رود و دامنه های شمالی این خط الراس حوضه آبریز رودخانه نکا می باشد و همچنین از جنوب حوضه آبریز رودخانه مجن است. گاوکشان با ارتفاع 3850 متر بلندترین قله این خط الراس و بلندترین قله استان گلستان می باشد. به علت موقعیت كوهستانی خود دارای تابستانهایی معتدل و زمستانهایی سرد و خشن است. دارای گیاهان کوتاه مانند اورس و گون است. طبیعت این منطقه بسیار بکر و دست نخورده  است و دارای حیواناتی از نوع کل، بز، قوچ، گرگ، پلنگ و .... می باشد .

از دیگر ویژگی های این خط الراس، وجود برج ها و قله های سوزنی می باشد. در سمت غرب این خط الراس غار یخدان جا گرفته که غار بسیار زیبا و منحصر به فردی بشمار می رود و از ویژگیهای غار می توان به وجود یک چاه یخی و قندیلهای یخی داخل آن اشاره کرد. برای دست یابی به این خط الراس و قله باید از گرگان با وسیله نقلیه به سمت روستای توسکستان و از آنجا به روستای چهار باغ و نهایتاً روستای شاهکوه پایین رفت که جاده آن تماما آسفالت می باشد و دارای جاده جنگلی بسیار زیباست که در پاییز بسیار دیدنی می باشد.

بر اساس برنامه از قبل تعیین شده، صعود به قله  كهكشان در تاریخ 90/3/6 صورت گرفت. ساعت 5 صبح روز جمعه از میدان كاخ گرگان با یك دستگاه مینی بوس و یك ون به سمت روستای شاهكوه پایین حركت كردیم. ساعت 7 روستا بودیم صعود آغاز شد. ساعت 9 در كنار اولین چشمه مسیر صبحانه صرف شد و به سمت قله حركت كردیم. ساعت 1 ظهر به دوراهی گاوكشان-كهكشان رسیدیم و برخی از اعضا به سمت قله حركت كردند. ساعت 2 برگشتیم و ساعت 8 شب گرگان بودیم.

راه بلد این برنامه جناب آقای مجتبی قربانی (عضو تیم هیمالیانوردی استان و باشگاه آفاق) بودند كه از تجربیات ایشان استفاده كردیم. همچنین این برنامه را تقدیم می كنیم به ناصر خان حجازی كه جندی پیش از میان ما پر كشید.

یا حق

سایت  آپلود عکس رایگان , فضای  رایگان برای آپلود عکس , آپلود عکس با لینک مستقیم , آپلود عکس رایگان

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 16 تیر 1390    | توسط: پیشگام گرگان    |    | نظرات()