به نام خالق كوه

تعداد كل نفرات: 48 نفر

موقعیت جغرافیایی: جنوب غرب شهر رامیان استان گلستان- ارتفاع از سطح دریا 2430 متر

گزارش:

قلعه میران یا قلعه موران یا قلعه ماران یا دژتاکی، قله‌ای به ارتفاع  2430 متر است که در جنوب غرب شهر رامیان واقع شده‌است. در بالای این قله زمینی مسطح به مساحت ۳ کیلومتر مربع قرار دارد که در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت‌ها بوده‌ است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد . همچنین کتب فراوانی در خصوص تاریخ قلعه میران مطالبی نگاشته‌اند که در ذیل به دوتای آنها اشاره می‌شود : ۱- ابت در سال ۱۲۶۰ه.ق در باره موران قلعه می‌نویسد: موران قلعه ، کوه بلندی است در طرف شرقی استرآباد و هشت فرسنگی آن. بالای آن قلعه خرابه ایست که زندانی و چاهی و اراضی کشت دارد. دسترسی به قلعه از راهی باریک است، می‌گویند در موران قلعه محمد زمان خان-یکی از حکام محلی دوران فتحعلی شاه- تمام سران ایل قاجار را زندانی کرد و برادر خود-رحیم خان-را مامور ایشان نمود و اعلان استقلال داد.فتحعلی شاه سربازانی به فرماندهی حسین خان –پدر حاکم امروزی(۱۲۶۰)استرآباد-به این قلعه فرستاد. ساکنان استرآباد او را اسیر کردند و به دست سربازان رحیم خان دادند. ۲- رابینو در باره قلعه موران می‌نویسد: قلعه ماران در کوه ماران(=ایلان)از کوههای رامیان در میان چمنزاری واقع است. راه باریکی به آن منتهی می‌شود. در مقابل مهاجمان به آسانی قابل دفاع است.
بر اساس برنامه قبلی گروه، صعود به قلعه موران در تاریخ 90/2/30 انجام گرفت. ساعت 5 صبح روز جمعه از میدان تالار گرگان با دو دستگاه مینی بوس و یك دستگاه ون به سمت شهر رامیان حركت كردیم.
ساعت 7 صبح به روستای پاقلعه در دامنه قلعه موران رسیدیم و پس از نرمش همگانی و تأمین آب آشامیدنی به سمت قله حركت كردیم. پس از عبور از مراتع و مزارع كشاورزی، وارد منطقه جنگلی شدیم و صبحانه صرف شد. سپس در مسیری با شیب تند و صخره ای صعود اصلی به قله آغاز شد و تقریبا ساعت 1 روی دشت مسطح قله بودیم. بعد از دوساعت استراحت و صرف نهار به سمت پایین حركت كردیم و ساعت 9 شب گرگان بودیم.
یا حق

سایت  آپلود عکس رایگان , فضای  رایگان برای آپلود عکس , آپلود عکس با لینک مستقیم , آپلود عکس رایگان

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 1 تیر 1390    | توسط: پیشگام گرگان    |    | نظرات()